Модель виховної системи

    
Мета і завдання виховної моделі – створення цілісної виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей.
         
Виховні принципи:
 1.    Усебічне виховання і розвиток дитячої особистості.
2.    Цілісність і системність виховного процесу.
3.    Глибоке знання особистості дитини.
4.    Створення сприятливого виховного і розвивального освітнього простору; врахування зовнішніх впливів на внутрішні стани і мотиви діяльності вихованців.
5.    Культуротворча спрямованість виховання і розвитку дитини.
6.    Співробітництво у виховному процесі.
7.    Проектування і моніторинг результативності виховного процесу.

Структура та зміст моделі

          Модель має шість ціннісно-виховних напрямків.
Перший напрямок «Я – Людина (ціннісне ставлення до себе)».
Мета: сформувати ціннісне ставлення до «Я» - фізичного, психічного, соціального, активну життєву позицію, неприйняття асоціального.

Другий напрямок «Я – частина сім'ї, родини, суспільства (ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей)».
Мета: сформувати толерантне ставлення особистості до людей
Третій напрямок «Я – старанний і працьовитий (ціннісне ставлення до праці)».
Мета: сформувати позитивне ставлення до розумової та фізичної праці, відповідальність за виконану роботу; підготувати ґрунт для розуміння необхідності, важливості будь-якої професії, яка  корисна людям.
Четвертий напрямок «Я – мешканець планети Земля (ціннісне ставлення до природи)».
Мета: сформувати вміння культури поведінки серед природи, турботливе ставлення до живої і неживої природи, гармонійне співіснування людини та природи.
П'ятий напрямок «Я – творець краси (ціннісне ставлення до культури і мистецтва)».
Мета: сформувати основи естетичного світогляду, вироблення художньо-естетичних смаків, культури мислення щодо красивого і потворного.
Шостий напрямок «Я – патріот України (ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави)».
Мета: сформувати у дітей знання і уявлення про українське суспільство, рідний край, розкрити взаємодію людей в колективі і суспільстві, виховати в них позитивно-особистісне ставлення до цінностей і символів Української держави; виховати гуманну, соціально-активну, відповідальну особистість.

Форми роботи

-        Години добра
-        Години мудромовлення
-        Години серед природи
-        Створення власних проектів
-        Інтелектуальні  конкурси
-        Пізнавальні ігри
-        Літературні  диспути
-        Екскурсії
-        В гостях в музеї, театрі, виставці
-        Загальношкільні свята
-        Проведення операцій «Турбота», «Милосердя»
-        КТС (колективні творчі справи)

МОДЕЛЬ
виховної системи учнів 1-4-х класів
комунальної організації (установи, закладу) "Шосткинська спеціалізована школа І ступеня № 13 
Шосткинської міської ради Сумської області"
(програма)

ЗМІСТ ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.  Я - Людина (Ціннісне ставлення до себе)
Виховні досягнення учнів
Сформованість основ духовно-морального та фізичного розвитку особистості:
  • усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров'я (фізичного, психічного, соціального, духовного, культурного) кожної людини;
  • адаптація до змін навколишнього середовища, пізнання прекрасного у собі, основ самооцінювання, самоконтролю, саморегуляції, самоповаги, почуття гідності, безпеки власної життєдіяльності;
  • знання та навички ведення здорового способу життя (дотримання правил гігієни, рухового режиму)
Теми для виховної діяльності
1-й клас
2-й клас
«Книга в житті людини»,
«Азбука ввічливості»,
«Розкажи про себе»,
«Мій настрій»,
«Мій день»,
«Зовнішній вигляд учня»,
«Я і мої друзі»,
«Я і мій клас»,
«Як треба поводитися у школі, вдома, на вулиці?»,
«Кожній речі – своє місце»,
«Якщо хочеш бути здоровим – загартовуйся»,
«Чистота – запорука здоров'я»,
«Будемо здорові, або Пригоди маленьких зубчиків»,
«Вогонь буває різним»,
«Абетка пішохода»
«Книга – мій друг»,
«Чарівні слова»,
«Що потрібно знати про свій характер?»,
«Як організувати свій день?»,
«Цінуй свій час і час інших»,
«Сам удома»,
«Дав обіцянку – виконуй»,
«Дбай про інших»,
«Однокласник, товариш, друг»,
«Подорож до Країни здоров'я»,
«Профілактика інфекційних захворювань», «Старти надій»
3-й клас
4-й клас
«Найцінніше в моєму житті»,
«Дорога кожна хвилина»,
«Мої доручення»,
«Мій день: хороше і погане»,
«Дисципліна і культура»,
«Дорога в школу та додому»,
«Ти вихована дитина?»,
«Твій зовнішній вигляд»,
«Мій улюблений герой»,
«Як я дбаю про своє здоров’я»,
«Продукти харчування: наші друзі й вороги»,
«Здоровим будь!»,
«Спортивна надія»
«Віра у себе»,
«Завтрашній характер – у сьогоднішньому вчинку»,
«Для чого живе людина?»,
«На кого я хочу бути схожим у житті?», 
«Твої норми поведінки»,
«Що означає бути вихованим»,
«Чуйність і байдужість»,
«Не кидай слів на вітер»,
«Хто багато читає, той багато знає»,  «Переможемо всі хвороби»,
«Культура харчування»,
«Шкідливі звички»

2. Я – частина сім'ї, родини, суспільства (Ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей) 
Виховні досягнення учнів
Сформованість основ національних та загальнолюдських цінностей:
  • уміння та навичок підтримки та збереження міжособистісної злагоди, запобігання та мирне розв’язування конфліктів;
  • здатності враховувати думку інших людей, адекватно оцінювати власні вчинки та вчинки інших;
  • моральних якостей (чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, милосердя, взаємодопомоги, товариськості, співпереживання, щедрості, поваги до особистості)
 Теми  для виховної діяльності
1-й клас
2-й клас
«Мої обов'язки в сім’ї»,
«Що значить бути вихованою людиною?»,
«Чарівні слова відкривають серця»,
«Чесним треба бути всюди»,
«Школа гарної поведінки»,
«Умій слухати»,
«Відкриваємо скриньку добрих справ»,
«Кого з друзів ти візьмеш у подорож?», 
Свято «Чепурушки»,
«Скриня народної мудрості»
«Мій товариш»,
«Буду гідним скрізь і всюди, щоб нести вам радість, люди!»,
«Про справжню дружбу»,
«Школа вишуканих манер»,
«Турбота: діти допомагають дітям»,
«Як би я вчинив...»,
«Традиції та реліквії моєї родини», «Берегиня»,
«Захоплення моїх рідних»
3-й клас
4-й клас
«Дерево міцне корінням, а людина – родом»,
«Вчимося бути добрими людьми»,
«Якщо ти погано вчинив»,
«Мій день, мої вчинки»,
«Чужого горя не буває»,
«Якщо твій друг помилився...»,
«Про правила товаришування»
«Гляди, не забудь – людиною будь!», «Народна мудрість про добро, совість, ввічливість, справедливість, чесність», «Хочу» і «треба»,
«Подаруй свято іншим»,

«Вихована людина: яка вона?»,
«Золоте правило ввічливості»,
«Мама, тато, я – читацька сім’я»,
«Від матері доні добро передати»
  
3. Я – старанний і працьовитий (Ціннісне ставлення до праці) 
Виховні досягнення учнів
Сформованість понять та уявлень про важливість праці в житті людини:
  • уявлення про типи професій;
  • вміння і навички самообслуговуючої праці;
  • поваги до людини праці;
  • почуття відповідальності, вимогливості до себе, охайності, дбайливості, дисциплінованості, старанності, наполегливості
Теми  для виховної діяльності
1-й клас
2-й клас
«Бджілка мала, та й та працює»,
 «Знайомимось із професією»,
«Коли я виросту...»,
«Місто веселих майстрів»,
«Збережемо книгу»,
«Подарунок малюкам дитячого садка»
«Навіщо людина працює»,
«Діло майстра хвалить»,
«Книжкова лікарня»,
«Подарунки молодшим друзям»,
«Професія моїх батьків»,
«Кращий мамин помічник»
3-й клас
4-й клас
«Цінуймо працю інших»,
«Усі професії потрібні, усі професії важливі...»,
«Скибочка хліба»,
«Мої досягнення»,
«За що ми любимо свою професію»,
«До джерел народних ремесел»
«Праця – джерело життя і головна його прикраса»,
«Я – черговий»,
«Допоможи книзі!»,
«Подарунки власноруч»,
«Трудові традиції української родини»,
«Працьовита родина»,
«Калейдоскоп професій»,
«Підприємства нашого міста (селища)», «Чи знаєш ти ціну праці?»
  
4. Я – мешканець планети Земля (Ціннісне ставлення до природи)  
Виховні досягнення учнів
Сформованість понять та уявлень про довкілля:
  • усвідомлення краси природи як унікального явища та її функцій в житті людини;
  • пізнавального інтересу до природи;
  • необхідності гармонійного співіснування людини та природи, відповідального ставлення до неї;
  • дбайливого ставлення до природи в традиціях українського народу;
  • гуманне ставлення до рослин та тварин.
 Теми  для виховної діяльності
1-й клас
2-й клас
«Чистий клас»,
«Збережемо чистим довкілля»,
 «Перші весняні квіти»,
 «Ми за них відповідаємо»,
«Тварини – не іграшки»,
Туристська прогулянка «До чистих джерел»,
«Рослини моєї вулиці, шкільного подвір'я»,
«Природа в загадках, прислів'ях, приказках та віршах»,
«Екологія в загадках»,

«Віч-на-віч з природою»,
«Чисте джерело»,
 «Екологічна стежка в різні пори року»
(вулицею міста, села),
 «Первоцвіти просять захисту»,
 «Дивовижні звірі Марії Приймаченко», «Якби тварини вміли говорити»,
Вікторина-гра «Що покласти в рюкзак
для мандрівок»,
«Боляче буває всім» (ставлення до тварин), «Тварини моєї місцевості»,
«Контурна карта виховної еколого-натураліс­тичної роботи»
3-й клас
4-й клас
«Чисте подвір’я»,
«Подорож лісовою стежкою»,
«Заповідні місця мого краю»,
«Казковий фруктово-овочевий бал», «Посаджу дерево»,
«На квіти осені чарівні подивись»,
Одноденна туристська прогулянка «У поході друзі»,
«Чорнобиль не має минулого часу»,
«Ти відповідальний за тих, кого приручив», «Таємниці Катерини Білокур»,
«Тварини взимку потребують твоєї допомоги»,
«Контурна карта виховної еколого-натураліс­тичної роботи»
«Стань природі другом, будь природі сином»,
«Себе я бачу в дзеркалі природи»,
«Чисте довкілля»,
«Знай, люби, бережи»,
«Збережемо природу рідного краю», Туристська гра-естафета «Долаємо перешкоди»,
«В усі пори року прекрасна земля», «Екологічною стежкою до лісу (гаю, поля)»,
«Нагодуй птахів (тварин)»,
«Контурна карта виховної еколого-натуралістич­ної роботи»

 5. Я – творець краси (Ціннісне ставлення до культури і мистецтва) 
Виховні досягнення учнів  
Сформованість естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті і мистецтві:
  • основ про видову специфіку мистецтв, засобів їх виразності;
  • вміння відчувати та розуміти художні образи;
  • навичок виконувати творчі завдання;

  Теми  для виховної діяльності
1-й клас
2-й клас
«Музика поруч з нами»,
«Краса природи в пісні і слові»,
 «Мистецтво слова»,
«Танок осіннього листя»,
«Мистецька галерея зими»,
«Світ казки»,
«Мистецтво ляльки»,
«Вчимося етикету»,
«Культура поведінки: ідемо до театру (музею, кінотеатру, цирку, на виставку тощо)»
«Музичний фольклор рідного краю»,
«Народні звичаї»,
«Краса природи у творах образотворчого мистецтва»,
«Чарівне слово поезії»,
«Я вишиваю рушничок»,
«Музична мозаїка»,
«Театр актора і ляльки»,
«Фарби і поезія пір року »,
«Мелодія весни»,
«Вчимося етикету»,
«Культура поведінки: ідемо до театру (музею, кінотеатру, цирку, на виставку тощо)»
3-й клас
4-й клас
«У царині мистецтва»,
«Музичні захоплення»,
«Кіномистецтво»,
«Архітектурні перлини рідного краю», «Доторкнутися словом до серця»,
«Краса природи рідного краю»,
«Малюю до картинної галереї»,
«Граю у ляльковій виставі»,
«Вчимося етикету»,
«Культура поведінки: ідемо до театру (музею, кінотеатру, цирку, на виставку тощо)»
«Мистецькі шедеври»,
«Влучне слово»,
«Таємниця однієї картини»,
«Музична спадщина рідного краю»,
«Краса природи в мистецтві»,
«Мистецькими стежками рідного краю»,
«Прекрасне очима дитини»,
«Театральна афіша»,
«Вчимося етикету»,
«Культура поведінки: ідемо до театру (музею, кінотеатру, цирку, на виставку тощо)»,
«Мобільна культура»

6. Я – патріот України (Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави)  
Виховні досягнення учнів
Сформованість основних понять про народ, націю, суспільство, державу:
  • почуття поваги та гордості до рідного краю, народу, мови;
  • приналежності до української нації, відчуття себе громадянином України, шанування державних символів, Конституції України;
  • любові до культури свого народу, його традицій, звичаїв і обрядів
Теми  для виховної діяльності
1-й клас
2-й клас
«Моя рідна Україна»,
«Символи моєї держави»,
«Знай і поважай Герб, Прапор і Гімн своєї Батьківщини»,
«У країні рідної мови»,
«Мова рідна, слово рідне»,
«Я маю право... кожна людина має право»
«Наша Вітчизна – Україна»,
«Славетні українці»,
«Моя мала Батьківщина»,
«Рід, родина, рідня»,
«Моя рідна вулиця»,
«Пам'ятаймо героїв»,
«Мої права та обов’язки»,
«Дитяча праця і права дитини»
3-й клас
4-й клас
«Я – маленький громадянин»,
«Кожна дитина має право»,
«3 чого починається Вітчизна?»,
«Що необхідно знати про національну символіку»,
«Чи знаєш ти свій край?»,
«Древній Київ – столиця України», «Легенди мого краю»,
«Вулицями рідного міста (села)»,
«Година пам’яті і мужності»,
«Моральні цінності мого народу. Традиції поваги, турботи, співчуття й допомоги людям»
«Одна-єдина на цілім світі...»,
«Я громадянин України і пишаюсь цим»,
«Школа прав дитини»,
«Люди, які прославили мій край»,
«Сторінки історії мого міста (села)»,
«Всі народи України живуть в злагоді та мирі»,
«Шануймося, бо ми того варті»